Πολιτικούς τριγμούς, ακόμη και στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ,
έχει προκαλέσει η κατάθεση νομοσχεδίου από το υπουργείο Εργασίας, το
οποίο ανοίγει το δρόμο για την αναδοχή και υιοθεσία παιδιών από ομόφυλα
ζευγάρια.
Σε γραπτή δήλωσή του για το θέμα, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Γιάννης Μιχελογιαννάκης, ανέφερε πως «το
νομοσχέδιο αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο αναδοχής από ομόφυλα ζευγάρια,
ένα ενδεχόμενο που ως γιατρό και ως πολιτικό με βρίσκει αντίθετο».
Ο Κρητικός βουλευτής, παράλληλα, εκφράζει την άποψη ότι η ελληνική κοινωνία δεν είναι ακόμη ώριμη για κάτι τέτοιο και επισημαίνει πως «για ένα τέτοιο εγχείρημα χρειάζεται τεράστια ψυχολογική υποστήριξη, κάτι που στην Ελλάδα δυστυχώς δεν έχουμε ακόμα πετύχει».
Η πτυχή του νομοσχεδίου που προκαλεί αντιδράσεις είναι εκείνη που αφορά στην κατοχύρωση δικαιώματος αναδοχής σε ζευγάρια που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, γεγονός που ανοίγει «παράθυρο» και στην αναδοχή και υιοθεσία παιδιών από ομόφυλα ζευγάρια.
Παράλληλα, θεσμοθετείται η Επαγγελματική Αναδοχή για παιδιά με χρόνια προβλήματα υγείας και συμπεριφοράς. Ο θεσμός αυτός αφορά και σε περιπτώσεις ανηλίκων που έχουν διαπράξει αδικήματα τα οποία άπτονται των διατάξεων του ποινικού-σωφρονιστικού συστήματος. Ο ανάδοχος γονέας, σε αυτή την περίπτωση, πρέπει να έχει ειδικές γνώσεις και του παρέχεται αυξημένη οικονομική ενίσχυση και εκπαίδευση.
Εξάλλου, το νομοσχέδιο προβλέπει τη δημιουργία του Εθνικού Συμβουλίου Αναδοχής και Υιοθεσίας, ως συμβουλευτικό - γνωμοδοτικό όργανο, καθώς και τα Εθνικά Μητρώα Ανηλίκων, Υποψήφιων Ανάδοχων Γονέων και Εγκεκριμένων Αναδοχών Ανηλίκων.
Ταυτόχρονα, το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης διατηρεί, επίσης, Εθνικό Μητρώο Υποψήφιων Θετών Γονέων, ενώ αντίστοιχα ειδικά μητρώα υποχρεούνται να τηρούν και οι αρμόδιοι φορείς, όπως είναι οι μονάδες παιδικής προστασίας.
Το σχέδιο νόμου προβλέπει την καθιέρωση ανώτατου ορίου αναμονής για διάφορες φάσεις των διαδικασιών αναδοχής και υιοθεσίας, ενώ εισάγεται και ο θεσμός της ανάθεσης διεξαγωγής της κοινωνικής έρευνας και σύνταξης της απαιτούμενης κοινωνικής έκθεσης σε πιστοποιημένους κοινωνικούς λειτουργούς.
Επιπλέον, καθιερώνεται η υποχρεωτική επιμόρφωση των υποψήφιων θετών γονέων και επανακαθορίζονται οι προϋποθέσεις καταλληλότητας των ανάδοχων γονέων.
Πρόβλεψη υπάρχει επίσης και για ανάδοχες οικογένειες που αποτελούνται από συζύγους που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, έχοντας ή όχι παιδιά, μεμονωμένα άτομα, άγαμα, ή διαζευγμένα ή σε χηρεία με ή χωρίς παιδιά, που μπορεί να είναι συγγενείς εξ αίματος οποιουδήποτε βαθμού με το ανήλικο τέκνο (συγγενική αναδοχή).
Σε ό,τι αφορά, τέλος, το σκέλος της αναδοχής, το νομοθέτημα του υπουργείου Εργασίας προβλέπει την παροχή ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης από τον φορέα ασφάλισης του ανάδοχου γονέα αλλά και τη χορήγηση οικονομικής ενίσχυσης και μετά την ενηλικίωσή του παιδιού στην περίπτωση που πρόκειται για ΑμεΑ.
Ο Κρητικός βουλευτής, παράλληλα, εκφράζει την άποψη ότι η ελληνική κοινωνία δεν είναι ακόμη ώριμη για κάτι τέτοιο και επισημαίνει πως «για ένα τέτοιο εγχείρημα χρειάζεται τεράστια ψυχολογική υποστήριξη, κάτι που στην Ελλάδα δυστυχώς δεν έχουμε ακόμα πετύχει».
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο
Στο νομοσχέδιο που κατέθεσε η αναπληρώτρια υπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης, Θεανώ Φωτίου, απλουστεύονται και ταυτόχρονα επισπεύδονται οι διαδικασίες αναδοχής και υιοθεσίας, ενώ «χαρτογραφούνται» όλα τα παιδιά που φιλοξενούνται σε ιδρύματα.Η πτυχή του νομοσχεδίου που προκαλεί αντιδράσεις είναι εκείνη που αφορά στην κατοχύρωση δικαιώματος αναδοχής σε ζευγάρια που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, γεγονός που ανοίγει «παράθυρο» και στην αναδοχή και υιοθεσία παιδιών από ομόφυλα ζευγάρια.
Παράλληλα, θεσμοθετείται η Επαγγελματική Αναδοχή για παιδιά με χρόνια προβλήματα υγείας και συμπεριφοράς. Ο θεσμός αυτός αφορά και σε περιπτώσεις ανηλίκων που έχουν διαπράξει αδικήματα τα οποία άπτονται των διατάξεων του ποινικού-σωφρονιστικού συστήματος. Ο ανάδοχος γονέας, σε αυτή την περίπτωση, πρέπει να έχει ειδικές γνώσεις και του παρέχεται αυξημένη οικονομική ενίσχυση και εκπαίδευση.
Εξάλλου, το νομοσχέδιο προβλέπει τη δημιουργία του Εθνικού Συμβουλίου Αναδοχής και Υιοθεσίας, ως συμβουλευτικό - γνωμοδοτικό όργανο, καθώς και τα Εθνικά Μητρώα Ανηλίκων, Υποψήφιων Ανάδοχων Γονέων και Εγκεκριμένων Αναδοχών Ανηλίκων.
Ταυτόχρονα, το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης διατηρεί, επίσης, Εθνικό Μητρώο Υποψήφιων Θετών Γονέων, ενώ αντίστοιχα ειδικά μητρώα υποχρεούνται να τηρούν και οι αρμόδιοι φορείς, όπως είναι οι μονάδες παιδικής προστασίας.
Το σχέδιο νόμου προβλέπει την καθιέρωση ανώτατου ορίου αναμονής για διάφορες φάσεις των διαδικασιών αναδοχής και υιοθεσίας, ενώ εισάγεται και ο θεσμός της ανάθεσης διεξαγωγής της κοινωνικής έρευνας και σύνταξης της απαιτούμενης κοινωνικής έκθεσης σε πιστοποιημένους κοινωνικούς λειτουργούς.
Επιπλέον, καθιερώνεται η υποχρεωτική επιμόρφωση των υποψήφιων θετών γονέων και επανακαθορίζονται οι προϋποθέσεις καταλληλότητας των ανάδοχων γονέων.
Πρόβλεψη υπάρχει επίσης και για ανάδοχες οικογένειες που αποτελούνται από συζύγους που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, έχοντας ή όχι παιδιά, μεμονωμένα άτομα, άγαμα, ή διαζευγμένα ή σε χηρεία με ή χωρίς παιδιά, που μπορεί να είναι συγγενείς εξ αίματος οποιουδήποτε βαθμού με το ανήλικο τέκνο (συγγενική αναδοχή).
Σε ό,τι αφορά, τέλος, το σκέλος της αναδοχής, το νομοθέτημα του υπουργείου Εργασίας προβλέπει την παροχή ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης από τον φορέα ασφάλισης του ανάδοχου γονέα αλλά και τη χορήγηση οικονομικής ενίσχυσης και μετά την ενηλικίωσή του παιδιού στην περίπτωση που πρόκειται για ΑμεΑ.